Frankfurcka kumulacja światowych trendów – z wizytą na Heimtextil 2014

Ponad 67.000 osób ze 133 krajów gościły tegoroczne targi Heimtextil we Frankfurcie nad Menem. Wizytujący mieli okazję podziwiać najnowsze produkty i innowacje dla domu i przemysłu włókienniczego zaprezentowane przez ponad 2,718 wystawców. 

W stronę trendów

Będąc na targach Heimtextile ma się wrażenie, że wszystkie kolory świata umówiły
i skumulowały się w jednym miejscu. Wyłonienie jednolitego trendu jest wręcz niemożliwe. Jeśli jednak miałabym w jakiś sposób określić to byłoby to słowo eklektyczność – doskonale oddające ducha czasu: brak jednolitych reguł, otwartość na kombinacje stylów.
W prezentowanych produktach czyli wszelkiego rodzaju materiałach do wyposażania wnętrz: poduszkach, pościelach, obiciach, firanach dało wyczuć się ogromną komplementarność ze światem mody i sztuki. Prym wiodły odważne i  nietuzinkowe połączenia  wzorów i kolorów.

media_1.900.367.nocrop

Psychodeliczne abstrakcje łączone z minimalistycznymi jasnymi przestrzeniami,  duży pokłon w stronę natury i rękodzieła z ogromnym naciskiem na precyzyjne wykończenia materiałów. Ogólne hasło przewodnie: oryginalność zestawień – jakby wszystko manifestowało brak ograniczeń dla wyobraźni. Jednak w  całej ferii kolorów, wzorów i struktur nie dało się zauważyć chaotyczności i przesady, ale równowagę i harmonie np. łącząc upstrzone wzorami tekstylia z surowymi, geometrycznymi powierzchniami.

artcafe_jl_01

W trendach kolorystycznych nie można określić jednoznacznie prymu jakiegokolwiek – jednakże zbyt syntetyczne i fluorescencyjne barwy nie wchodziły w grę. Dużą popularnością w dizajnie cieszyły cię kolory zabielane, pudrowe pastele – kojąca kwintesencja słodkości i frywolności, którą tak lubimy. W projektach intensywniejszych kolorystycznie nie znajdziemy standardowych kolorów  znanych nam z klasycznej palety, ale barwy, które można ,,zjeść”, kojarzące się z łakociami, owocami lub inspirowane naturą – kolorami ziemi, drewna i minerałów.

upholstery_ps_02

trendforum_ps_12

W stronę osłon

Ze względu na specyfikę naszej firmy dużą uwagę skupialiśmy na trendach w kontekście osłon okiennych. Tutaj widać było, że owe nie rządzą się dokładnie tymi samymi dizajnerskimi prawami. Przede wszystkim u wystawców europejskich nie spotykało się  narzucającej się intensywności barw i wzorów. W dużej mierze dominowała przejrzysta ascetyczność łamana kolorystycznymi akcentami.
Poprzez reprezentowane produkty firm osłonowych zauważyć można silną tendencję w kierunku produktów dedykowanych do dużych przeszkleń i nowoczesnego budownictwa.

P1010230

Ogromną różnice dało się zauważyć pomiędzy wystawcami europejskimi a wschodnimi. Pierwsi dumnie stawiali na jakość, estetykę połączeń, dbałość o szczegół i innowacyjność. Szczególnie producenci włoscy prezentowali ciekawe rozwiązania wieszaków i obciążników roletowych uwypuklając piękno minimalistycznych, chłodnych, satynowych metali lub drewnianych wykończeń, które otulały materiały
o ciekawych strukturach, przeszywanych nitką lub usiane drobnymi wzorami. Przechodząc ze świata europejskiego do wschodniego orientu  – mówiąc prościej – producentów z Azji, dało się wyczuć wyraźną linię oddzielająca te dwa światy.

P1010235

W przypadku  wschodnich dostawców dominowała godna podziwu kreatywność, lecz często zbyt pompatyczna, intensywna. Materiały przeszywane srebrzystymi nitkami, drukowane i wabiące wzrok, lecz zwykle jakościowo nienajlepsze. Kolorystycznie raczej krok do tyłu – dużo syntetyki, ale to oczywiście stwierdzenie odnoszące się do osłon okiennych. Producenci wyposażenia wnętrz często prezentowali się równie dobrze, jak najlepsze europejskie marki.

W stronę Europy czy Azji?

Próbując przewidzieć kierunek w jakim będą podążały firmy osłon okiennych – zaryzykowałabym stwierdzeniem, że punkt ciężkości przeniesie się z ceny na jakość, którą  zwykle oferują azjatyccy producenci tekstyliów. Konkurować ceną może każdy,
z jakością jest to nieco trudniejsze. Europejski klient staje się coraz bardziej wybredny i indywidualistyczny. Wystrój mieszkania sukcesywnie staje się sztuką dizajnu, a to w jaki sposób jest urządzone stanowi wizytówkę jego mieszkańców, którzy w dzisiejszych czasach eskalacji materializmu lubią posiadać rzeczy ładne, oryginalne
i niekoniecznie najniższej ceny i bynajmniej nie dotyczy  to wyłącznie osób z bardzo zasobnym portfelem.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s